Mieczysław Wyszkowski, urodzony 9 grudnia 1918 roku w Nowym Sączu, to postać o bogatej historii. Służył jako porucznik pilot w Wojsku Polskim oraz jako kapitan (po angielsku: Flight Lieutenant) w Królewskich Siłach Powietrznych. Przez całe swoje życie był szanowany za swoje osiągnięcia oraz męstwo.
Wyszkowski był także odznaczonym kawalerem Orderu Virtuti Militari, co podkreśla jego wyjątkowe zasługi oraz odwagę na polu bitwy. Zmarł 28 maja 1976 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie niezatarte ślady w historii polskiego lotnictwa.
Życiorys
Mieczysław Wyszkowski przyszedł na świat 9 grudnia 1918 roku w Nowym Sączu, w rodzinie Władysława oraz Marii Nałęcz-Koczanowicz. Swoją edukację rozpoczął w szkole powszechnej, którą ukończył w 1931 roku w Chełmży, a naukę kontynuował w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 1935 roku uczestniczył w szkoleniu szybowcowym w Fordonie, podczas którego zdobył uprawnienia pilota szybowcowego kategorii A i B. W kolejnym roku, 1936, zakończył kurs pilotażu samolotów silnikowych w ramach Przysposobienia Wojskowo-Lotniczego i latał w Aeroklubie Pomorskim w Toruniu.
Po zdaniu matury w 1938 roku ukończył Dywizyjny Kurs Podchorążych Rezerwy 19 Dywizji Piechoty przy 77 pułku piechoty w Lidzie. Wkrótce po tym przyjęto go do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Niestety, wybuch drugiej wojny światowej uniemożliwił mu uzyskanie promocji na oficera. W czasie kampanii wrześniowej nie brał udziału w walkach; został ewakuowany wraz z około 150 podchorążymi. W dniu 19 września 1939 roku przekroczył granicę Rumunii i tam został internowany. Wkrótce jednak udało mu się opuścić oboz internowania, a poprzez Jugosławię i Grecję dotarł do Francji, gdzie 23 października 1939 roku przybył do Marsylii.
W dniu 1 marca 1940 roku rozpoczął szkolenie lotnicze w ośrodku szkoleniowym Base Aerienne No 103 w Châteauroux. 22 maja tego samego roku dołączył do patrolu, który bronił bazy, lecz nie uczestniczył w żadnych lotach bojowych. 17 czerwca został ewakuowany do Bordeaux, a następnie do Wielkiej Brytanii, gdzie dotarł 27 czerwca. Otrzymał numer służbowy RAF 783670 oraz polski numer P-1584. Na początku odbył kurs na stacji RAF Weeton, a w październiku 1940 przeszedł kolejne szkolenie w 15 Elementary Flying Training School (EFTS) w Carlisle. 15 stycznia 1941 roku dołączył do 25 (Polish) Elementary Flying School (PEFS) w Hucknall.
Następnie został przydzielony jako pilot do szkoły strzelców 1 Air Gunners School (AGS) w Manby, skąd przekazano go do 58 Operational Training Unit (OTU) w Grangemouth. 26 sierpnia 1941 otrzymał przydział do dywizjonu 303, a już 18 września przeszedł do dywizjonu 306, by 23 września 1941 roku trafić do dywizjonu 316. W okresie swojej służby w tym dywizjonie zgłosił zestrzelenie trzech samolotów na pewno oraz jednego prawdopodobnie. 15 sierpnia 1942 roku został przeniesiony do dywizjonu 306, gdzie 1 września awansował na porucznika. 20 listopada 1942 roku objął stanowisko oficera taktycznego w brytyjskim 195 dywizjonie.
W styczniu 1943 zgłosił się do walk w Afryce w ramach Polskiego Zespołu Myśliwskiego. W czasie tych zmagań zgłosił prawdopodobne zestrzelenie jednego samolotu nieprzyjacielskiego. Niestety, 18 kwietnia 1943 roku został ranny; najpierw trafił do niewoli po trafieniu przez artylerię przeciwlotniczą, a następnie został zestrzelony przez pilota z 7./JG 53, Uffz. Georga Amona. Po hospitalizacji w Neapolu, trafił do Dulag Luft pod Frankfurtem, a później do Stalag Luft III w Żaganiu. Wkrótce, w obawie przed zbliżającym się frontem wschodnim, przeniesiono go do Tychowa, a następnie ewakuowano w głąb Niemiec.
Wkrótce oboz, w którym przebywał, został wyzwolony przez oddziały Armii Czerwonej w maju 1945. Po powrocie do Anglii, przydzielono go najpierw do dywizjonu 309, a później do dywizjonu 315. Po rozwiązaniu Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, kontynuował swoją karierę w Royal Air Force. Przeszedł przeszkolenie na pilotów rozprowadzających (ferry pilot) oraz oblatywaczy (test pilot), a także pracował jako pilot specjalny, obsługując samoloty przewożące VIP-ów. Miał również uprawnienia do pilotowania samolotów wielosilnikowych oraz odrzutowych.
Swoją służbę w RAF zakończył w 1949 roku i powrócił do rodzinnej Polski. Pracował początkowo jako pilot w PLL LOT, jednak został zwolniony. Do latania powrócił w 1956 roku, ponownie zyskując zatrudnienie w LOT. Jako weteran PSZ był w latach 1950–1971 monitorowany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego oraz Służbę Bezpieczeństwa PRL. Archiwalne materiały związane z tym okresem są dostępne w Instytucie Pamięci Narodowej pod sygnaturą IPN BU 0423/2512. Niestety, po długotrwałej chorobie zmarł 28 maja 1976 roku w Warszawie. W 2018 roku w Korzennej odsłonięty został pomnik upamiętniający jego pamięć jako pilota.
Zwycięstwa powietrzne
Na liście Bajana Mieczysław Wyszkowski zajmuje zaszczytne 68. miejsce z trzema pewnymi zestrzeleniami, dwoma prawdopodobnymi oraz jednym uszkodzeniem samolotu.
Poniżej przedstawiono chronologiczny spis jego zwycięskich potyczek powietrznych:
Zestrzelenia pewne:- Bf-109 – 13 marca 1942,
- Bf-109 – 10 kwietnia 1942,
- Fw-190 – 25 kwietnia 1942.
- Fw-190 – 3 czerwca 1942,
- Bf-109 – 6 kwietnia 1943.
- Fw-190 – 25 kwietnia 1942.
Ordery i odznaczenia
Wśród licznych zaszczytów, jakie otrzymał Mieczysław Wyszkowski, znajdują się następujące odznaczenia:
- Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari nr 11569,
- Krzyż Walecznych przyznany czterokrotnie,
- Medal Lotniczy, który zdobył dwukrotnie,
- Polowy Znak Pilota,
- Odznaka za Rany i Kontuzje,
- brytyjski Distinguished Flying Cross.
Książki autorstwa Mieczysława Wyszkowskiego
Mieczysław Wyszkowski pozostawił po sobie niezwykle cenny dorobek literacki, który obejmuje szereg publikacji związanych z różnorodnymi tematami. Oto wybór jego książek:
- Polskie skrzydła nad Anglią, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1957; wydanie 2009, ZP Grupa, Warszawa, ISBN 978-83-61529-51-4,
- Pod obcym niebem, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1970, OCoLC 839158526,
- Ostatni lot, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1970, OCoLC 169865849,
- Nie wszyscy szczęśliwie wracają do bazy.
Warto zwrócić uwagę na ich znaczenie oraz wkład w literaturę polską.
Przypisy
- Kinga Nikiel-Bielak: Dożynki w Korzennej. dts24.p, 28.08.2018 r. [dostęp 22.12.2023 r.]
- a b c d e Mieczysław Wyszkowski. niebieskaeskadra.pl. [dostęp 12.03.2019 r.]
- XIV promocja (niedoszła)* Szkoły Podchorążych Lotnictwa. polishairforce.pl. [dostęp 12.03.2019 r.]
- Wyszkowski Mieczysław Marian. listakrzystka.pl. [dostęp 12.03.2019 r.]
- a b c „Lancaster”, [w:] TomaszT. Smolicz TomaszT., Lima... ...Oscar... ...Tango : opowiadania nie tylko lotnicze, 2013 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Mieczysław Pękala | Feliks Aleksander Langenfeld | Jan Zygmunt Berek | Edward Łabno | Otton Grosser | Klemens Konstanty Gucwa | Władysław Salamon | Jerzy Iszkowski | Marian Przybylski | Marian Chodacki | Kazimierz Chałupnik | Leopold Kwiatkowski | Juliusz Freisler | Mieczysław Kwarciński | Stanisław Wilczyński (wachmistrz) | Włodzimierz Kodrębski (pułkownik) | Władysław Tryszczyło | Józef Urbanek (podpułkownik) | Stanisław Habowski | Jan BratroOceń: Mieczysław Wyszkowski