Julian Antonisz


Julian Antonisz, którego pełne imię i nazwisko brzmi Julian Józef Antoniszczak, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiej sztuki. Urodził się 8 listopada 1941 roku w Nowym Sączu, a jego życie zakończyło się 31 stycznia 1987 roku w Lubniu. Jako artysta plastyk, scenarzysta oraz twórca eksperymentalnych filmów animowanych, Antonisz zasłynął z niezwykłej kreatywności i innowacyjnego podejścia do sztuki.

W swojej pracy nie ograniczał się jedynie do malarstwa czy rysunku, ale także angażował się w komponowanie muzyki oraz wynalazczość, co dodatkowo podkreśla jego wszechstronność. Jego niezwykłe osiągnięcia oraz wpływ na rozwój sztuki animowanej w Polsce są niezaprzeczalne i z pewnością zasługują na szczegółowe omówienie.

Życiorys

Wykształcenie

Julian Antonisz zdobył swoje pierwsze muzyczne doświadczenia w średniej szkole muzycznej, po czym w 1965 roku podjął studia wyższe na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jego nauki odbywały się pod okiem Kazimierza Urbańskiego. Warto wspomnieć, że przez dwa lata Antonisz interesował się również fizyką, studiując na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1968 roku był jednym z współzałożycieli krakowskiej filii Studia Miniatur Filmowych, które ostatecznie w 1974 roku przekształciło się w samodzielne Studio Filmów Animowanych. Ponadto, współtworzył kabaret „Zdrój Jana”, który działał w Klubie pod Ręką. Ta sama nazwa została wykorzystana dla zespołu Zdrój Jana.

Twórczość filmowa

Debiut Antonisza miał miejsce w 1967 roku, kiedy to stworzył kombinowany film animowany pod tytułem Fobia, który opowiadał groteskową historię malarza zmagającego się z brakiem weny twórczej. Kolejny film, W szponach sexu (1969), poruszał temat mężczyzn odpowiadających na ogłoszenie kobiety poszukującej partnera. Dla młodszej widowni stworzył tytuły takie jak Jak nauka wyszła z lasu (1970) oraz Jak to się dzieje… (1971).

Największą popularność przyniosły mu filmy takie jak Jak działa jamniczek (1971), który był surrealistycznym wykładem na temat budowy jamnika i z czasem zyskał status manifestu ekologicznego. Tysiąc jeden drobiazgów (1972) nawiązywał do tematów z Fobii, a Strachy na lachy (1973) przedstawiały w żartobliwy sposób początki słowiańskiej państwowości. Kolejne produkcje, takie jak Te wspaniałe bąbelki w tych pulsujących limfocytach (1973) oraz Kilka praktycznych sposobów na przedłużenie sobie życia (1974), stały się satyrycznym komentarzem na temat palenia tytoniu oraz procesu starzenia się. Jego dzieło Film o sztuce… (biurowej) (1975) również odnosiło się do problematyki biurokracji, podczas gdy Bajeczka międzyplanetarna (1975) przewidywała przygody małej dziewczynki w przestrzeni kosmicznej. Film grozy (1976) z kolei okazał się parodią konwencji horrorów.

Od 1977 roku Antonisz wykorzystywał nowatorską technikę noncamerową, w której malował poszczególne kadry na taśmie filmowej. W tym stylu powstały takie filmy jak Słońce (1977), Katastrofa (1977), Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu (1978) oraz Dziadowski blues non camera, czyli nogami do przodu (1978). Ponadto, znaczącą uwagę zwrócił swoim Ostry film zaangażowany (1979), w którym sprzeciwiał się likwidacji krakowskich kiosków reklamujących wydarzenia kulturalne. W latach 1981-1987 Antonisz tworzył Polską Kronikę non-camerową, satyryczną wersję Polskiej Kroniki Filmowej. Niestety, podczas realizacji trzynastego odcinka zmarł 31 stycznia 1987 roku w wieku 45 lat, po doznaniu zawału serca.

Twórczość pozafilmowa

Jest także znany z zamiłowania do urządzeń mechanicznych, a podczas studiów skonstruował „samochód” z dwóch rowerów. Wiele z jego filmów noncamerowych wykorzystuje różne „maszyny filmowe”, w tym antoniszograf fazujący, który wydrapywał na taśmie filmowej klatki z płynnym przejściem. Skonstruował również prototyp chropografu, urządzenia przenoszącego obrazy na kawałki celuloidu w formie różnego rodzaju struktur, które miały być używane przez osoby niewidome.

Życie prywatne

Julian Antonisz miał brata, Ryszarda Antoniszczaka, który był reżyserem oraz scenarzystą. Jego żona, Danuta Zadrzyńska, aktywnie uczestniczyła w tworzeniu jego filmów, kolorując kadry z produkcji noncamerowych. Para miała dwie córki: Sabinę i Malwinę. Ostatecznie, Julian Antonisz spoczywa w grobowcu na cmentarzu Rakowickim.

Styl filmowy

Julian Antonisz był niezwykle wszechstronnym artystą, który wychodził poza konwencjonalne ramy filmowe. Tworzył zarówno scenariusze swoich filmów, jak i je reżyserował, co czyniło go autorskim twórcą w pełnym tego słowa znaczeniu. Co więcej, komponował również muzykę do swoich dzieł, wzbogacając je o unikalne brzmienia i emocje.

W 1977 roku w swoim manifeście artystycznym prezentował nowatorską wizję filmu, która polegała na bezpośrednim tworzeniu obrazów na taśmie filmowej. Od tego momentu Antonisz konsekwentnie rozwijał tę technikę, detronizując tradycyjną kamerę. Zamiast nagrywać obraz za pomocą standardowych środków, skupił się na manualnym rysowaniu, malowaniu, a nawet wydrapywaniu klatek na taśmie.

Jego unikalne podejście do sztuki filmowej nie tylko wyróżniało go na tle innych twórców, ale także zrewolucjonizowało sposób postrzegania animacji i filmu jako formy artystycznej. Dzięki temu Antonisz stał się ikoną w dziedzinie filmografii eksperymentalnej.

Filmografia

Filmografia Juliana Antonisza jest niezwykle różnorodna i fascynująca. Jego prace ukazują unikalne podejście do sztuki filmowej, a także umiejętność łączenia różnych stylów i tematów. Poniżej przedstawiamy spis jego dzieł:

Rok produkcjiNazwa filmu
1967Fobia
1969W szponach sexu
1970Jak to się dzieje…
1970Jak nauka wyszła z lasu
1971Jak działa jamniczek
1971Tysiąc i jeden drobiazgów
1973Strachy na lachy
1973Te wspaniałe bąbelki w tych pulsujących limfocytach
1974Kilka praktycznych sposobów na przedłużenie sobie życia
1975Film o sztuce biurowej
1975Bajeczka międzyplanetarna
1976Film grozy
1977Katastrofa
1978Słońce – film bez kamery
1978Ludzie więdną jak liście
1978Dziadowski blues non-camera, czyli nogami do przodu
1978Co widzimy po zamknięciu oczu i zatkaniu sobie uszu
1979Ostry film zaangażowany
1980Pan Tadeusz. Księga I. Gospodarstwo
1980Dokument animowany non-camera, czyli reżyser Krzysztof Gradowski o sobie
1981–1986Polska Kronika Non-camerowa, nr 1–12
1983Dodatkowe wole trawienne magistra Kiziołła
1984Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Dortmund, Hanower, Hamburg – non-camerowy reportaż z podróży po Republice Federalnej Niemiec
1985Czyżby wolny rynek w organizmie biologicznym?
1986Światło w tunelu

Nagrody i wyróżnienia

Julian Antonisz, jako wybitny twórca filmowy, zdobył wielokrotne nagrody na krajowych i międzynarodowych festiwalach filmowych. Jego prace są doceniane zarówno w Polsce, jak i za granicą, co potwierdzają przyznane wyróżnienia.

RokFilmFestiwalWyróżnienie
1971Jak nauka wyszła z lasuMiędzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!”Złote Koziołki
1972Jak działa jamniczekOgólnopolski Festiwal Filmowy „Człowiek i jego środowisko”Srebrny Feniks
Krakowski Festiwal FilmowyBrązowy Lajkonik
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w MannheimWyróżnienie przyznane przez Międzynarodowe Ekumeniczne Centrum Filmowe
Międzynarodowa Nagroda Ewangelicka
1978W szponach sexuMiędzynarodowy Festiwal Filmowy w ToursNagroda Jury
1980Ostry film zaangażowanyKrakowski Festiwal FilmowyGrand Prix Złoty Lajkonik
Brązowy Smok
Dziadowski blues non-camera, czyli nogami do przoduPrzegląd Filmów o Sztuce w ZakopanemSrebrny Pegaz
1981Pan Tadeusz. Księga I. GospodarstwoMinisterstwo Kultury i SztukiNagroda Ministra Kultury i Sztuki
1982Polska Kronika Non-camerowa (nr 1)Krakowski Festiwal FilmowyBrązowy Lajkonik
1984Polska Kronika Non-camerowa (nr 6)Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w OberhausenNagroda Główna
Nagroda FIPRESCI
1986Światło w tuneluNagroda Szefa Kinematografii za zdjęcia w dziedzinie filmu animowanego
Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w OberhausenNagroda Klubów Filmowych FICC
Polska Kronika Non-camerowa (nr 12)Nagroda Szefa Kinematografii w dziedzinie filmu animowanego za zdjęcia (pośmiertnie)

Oceń: Julian Antonisz

Średnia ocena:4.69 Liczba ocen:24