Most im. Józefa Piłsudskiego w Nowym Sączu


Most im. Józefa Piłsudskiego w Nowym Sączu, znany w mowie potocznej jako most heleński, jest kluczową przeprawą drogową, która przebiega nad rzeką Dunajec. Jest integralną częścią drogi krajowej nr 28.

Ten most odgrywa ważną rolę w komunikacji, łącząc dzielnicę Helena oraz gminę Chełmiec z samym centrum Nowego Sącza. Warto również zaznaczyć, że na terenie tego miasta znajduje się druga istotna przeprawa – Most im. św. Kingi, która przebiega w ciągu obwodnicy Starego Sącza.

Historia

Pierwszy most nad rzeką Dunajec w Nowym Sączu, który był drewniany, powstał u schyłku XIX wieku. Został on zniszczony 18 stycznia 1945 roku, w wyniku działań wycofujących się wojsk niemieckich. Po przejęciu miasta przez Armię Czerwoną, po kilku dniach obok uszkodzonego mostu został zbudowany tymczasowy most drewniany przez jednostki inżynieryjne. Niestety, ta konstrukcja przetrwała jedynie kilka tygodni, gdyż wskutek nagłego ocieplenia i wzrostu poziomu wody, zginęła w nurtach Dunajca.

W marcu 1945 roku władze miejskie zadecydowały o budowie nowej, tymczasowej przeprawy, w identycznym miejscu, gdzie wcześniej stał most. W tej nowej konstrukcji wykorzystano elementy kratowe oraz filary oryginalnej budowli. Nowy obiekt, wykonany ze stali, wyróżniał się trzema łukowymi przęsłami i funkcjonował do czasu zakończenia budowy betonowej przeprawy, co miało miejsce w czerwcu 1959 roku.

W obliczu fatalnego stanu technicznego mostu, w 2010 roku wprowadzono ograniczenia dotyczące masy pojazdów do 15 ton. W styczniu tego samego roku, władze miasta wystąpiły z wnioskiem o pozwolenie na budowę nowej przeprawy. Szacunkowy koszt tej inwestycji, obejmujący wyburzenie istniejącego mostu oraz budowę przejścia dla pieszych, wynosił około 50 mln PLN.

Pod koniec 2010 roku przeprowadzono naprawy dylatacji i remont nawierzchni mostu. W lutym 2017 roku, Nowy Sącz uzyskał 77 mln zł dotacji na budowę nowego mostu oraz systemu komunikacyjnego z każdej strony Dunajca. Była to największa inwestycja drogowa w regionie od wielu lat. Dodatkowo, dzięki aktywnym działaniom władz, pozyskano jeszcze 15 mln zł, co łącznie dało finansowanie zewnętrzne w wysokości 83 mln zł.

Całkowity koszt nowej inwestycji wyniósł 98 mln zł. 7 maja 2018 roku most został zamknięty, a już 10 maja rozpoczęto jego rozbiórkę. Na końcu czerwca przystąpiono do budowy nowej przeprawy. Planowany termin zakończenia budowy upłynął 31 grudnia 2018 roku, jednak nowa konstrukcja miała zostać oddana do użytku w maju 2019 roku.

Przypisy

  1. KlaudiaK. Kulak, Most heleński po raz pierwszy "pomalowano" światłem, Dobry Tygodnik Sądecki, 14.03.2019 r.
  2. JO, MZD, Termin zakończenia budowy mostu na Dunajcu w maju 2019 jest pewny, twojsacz.pl, 05.01.2019 r.
  3. NataliaN. Sekuła, Wyburzają most heleński, Dobry Tygodnik Sądecki, 10.05.2017 r.
  4. Nowy Sącz: Oficjalna strona miasta. - Obwodnica Północna i inne inwestycje drogowe [online], www.nowysacz.pl [dostęp 02.03.2017 r.]
  5. Zenon Potoczek, Zenon Potoczek pyta: Ki czort uwziął się na most heleński?, sądeczanin.info. [dostęp 24.08.2014 r.]
  6. Arkadiusz Arendowski, Nowy Sącz: będzie horror drogowy. Szykuje się remont mostu heleńskiego, gazetakrakowska.pl, 09.09.2010 r. [dostęp 04.01.2011 r.]

Oceń: Most im. Józefa Piłsudskiego w Nowym Sączu

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:17