Parafia Ewangelicko-Augsburska w Nowym Sączu-Stadło to wspólnota, która ma swoją siedzibę w zacisznej okolicy tego urokliwego miasta. Przynależy do diecezji katowickiej, co podkreśla jej znaczenie w strukturze Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce.
Kościół parafialny znajduje się przy ulicy Pijarskiej 21, w miejscu, które sprzyja zarówno modlitwie, jak i integracji lokalnej społeczności. W terminie pomiaru, w 2017 roku, wspólnota ta liczyła 57 wiernych, co świadczy o jej kameralnym charakterze oraz bliskich relacjach między członkami.
Parafia Ewangelicko-Augsburska nie ogranicza swojej działalności tylko do Nowego Sącza. Oferuje opiekę duszpasterską również dla wiernych Kościoła, którzy zamieszkują w regionie województwa podkarpackiego. Nabożeństwa, które są organizowane przez tę parafię, odbywają się także w Rzeszowie, co umożliwia dotarcie do szerszej społeczności.
Historia
Czasy reformacji
W Nowym Sączu reformacyjne idee docierają w niezwykle szybkim tempie, co jest związane z bliską lokalizacją Spisza, gdzie to już w 1520 roku, dzięki wpływom węgierskiego możnowładcy Jerzego Turzo, rozpoczyna się proces reformacji. Warto zaznaczyć, że z tego regionu pochodzi znana postać – Jan Sandecki, ewangelicki teolog, drukarz oraz działacz, który po raz pierwszy zetknął się z nauką ewangelicką w Nowym Sączu. W ciągu XVI wieku Ewangelickie kościoły powstały w wielu miejscowościach Sądecczyzny. Znajdowały się one m.in. w Bobowej, Chomranicach, Czchowie, Gorlicach, Jakubkowicach (dzisiejsza Łososina Dolna), Męcinie, Rożnowie oraz Wielogłowach.
W połowie XVI wieku w Nowym Sączu, wśród protestantów, przewagę uzyskali ewangelicy wyznania augsburskiego, czyli luteranie. To właśnie w tym mieście miało miejsce istotne wydarzenie – zjazd małopolskich luteran, który odbył się 8 lutego 1558 roku. Warto także wspomnieć, że znaczna część sądeckich posłów oraz kasztelanów należała do wyznania ewangelickiego.
Konwersje na arianizm i kontrreformacja
Na początku XVII wieku swoją działalność zainaugurował Stanisław Farnowski, wyznawca dyteizmu. W Nowym Sączu pojawił się ariański zbór oraz szkoła, zamek sądecki stanowił miejsce nabożeństw. Wydarzenie z 1591 roku, kiedy to zburzono ewangelicki kościół w Krakowie, stało się punktem zwrotnym w historii polskiego protestantyzmu. Wkrótce po tym wydarzeniu nasiliły się działania kontrreformacyjne, co prowadziło do stopniowej likwidacji kolejnych ewangelickich parafii w tym regionie. „Na lada pozew, o lada co skazywano szlachtę kalwińską na grzywny, plebana tego wyznania na infamię, więzienie, a nawet śmierć”. Z niemal stu ewangelickich parafii w sądeckim regionie, tylko dwie przetrwały okres kontrreformacji, a były to Jodłówka (Szczepanowice) z rokiem upadku wskazywanym na 1808 lub 1809.
Kolonizacja józefińska
We wrześniu 1772 roku Nowy Sącz znalazł się pod kontrolą Imperium Habsburgów. Cesarz Józef II podjął decyzję o konieczności zasiedlenia Galicji niezależnie od konfensji religijnej, co przyczyniło się do narodzin idei kolonizacji józefińskiej. Od 1781 roku w Stadłach zaczęli osiedlać się osadnicy niemieccy, a w 1786 roku istniejąca kaplica została przekształcona w kościół ewangelicki, który stał się miejscem spotkań parafialnych.
Życie sądeckich parafii od XIX w. do II Wojny Światowej
Nowy Sącz
30 października 1800 roku ewangelicy z Nowego Sącza i okolic nabyli opuszczone zabudowania poklasztorne, które straciły znaczenie z powodu kasaty józefińskiej. Pawilon dawniej służący jako kaplica Przemienienia Pańskiego oraz sąsiadujące budynki stały się siedzibą parafii, w której zaczęto odprawiać nabożeństwa. Zbór w Nowym Sączu został formalnie wydzielony w 1802 roku, kiedy to poświęcono Kościół Przemienienia Pańskiego. Obie parafie ewangelickie przynależały do struktury Kościoła ewangelickiego austriackiej Przedlitawii i były częścią senioratu zachodniego superintendentury lwowskiej. Wówczas parafia nowosądecka liczyła około 1100 wiernych, prowadziła własną szkołę oraz niosła pomoc ubogim. W 1869 roku rada parafialna postanowiła utworzyć zbór filialny w Strzeszycach-Żbikowicach, który również uzyskał swoją szkołę. W 1893 roku powołano nowy zbór w Krynicy, obsługiwany przez duchownych z Nowego Sącza. Po zakończeniu I Wojny Światowej obie parafie przystały w 1920 roku do Kościoła Ewangelickiego Augsburskiego i Helweckiego Wyznania w Małopolsce. W 1926 roku w Nowym Sączu założono Polskie Towarzystwo Ewangelickie, a parafianie polskiego pochodzenia oraz spolonizowani Niemcy podejmowali walkę o polskie nabożeństwa. W 1930 roku parafia ewangelicka w Nowym Sączu była gospodarzem obchodów Dni Kościoła z okazji 400-lecia konfesji augsburskiej.
Stadła
W 1850 roku zgromadzenie parafialne zdecydowało o utworzeniu zbioru filialnego w Gołkowicach, w pobliżu powstała także szkoła wyznaniowa. W 1889 roku ewangelicy w Stadłach podjęli się trudu budowy nowej szkoły. Rok 1945 przyniósł dramatyczny koniec dla wielu parafii związanych z przesiedleniem ludności niemieckiej, co spowodowało znaczący spadek liczby parafian – była to najniższa liczba od czasów kontrreformacji.
Czasy współczesne
W 1948 roku kościół Przemienienia Pańskiego przeszedł gruntowną odbudowę po zniszczeniach wojennych, a jego poświęcenie miało miejsce w tym samym roku. Dwa lata później, rada parafialna postanowiła utrzymać w nazwie drugi człon, w efekcie czego powstała parafia Nowy Sącz-Stadło. W tym okresie nowosądecka wspólnota stała się filiałem krakowskiej parafii ewangelickiej, co trwało aż do 1998 roku.
W 2008 roku biskup Tadeusz Szurman dokonał rekonsekracji kościoła w Stadłach, który po rekonstrukcji obecnie mieści się w Sądeckim Parku Etnograficznym. Początkowo, po odzyskaniu statusu parafii, nowosądecki zbór liczył jedynie kilkunastu wiernych. Już na początku 2009 roku przystąpiono do prac remontowych zabudowy kościelnej oraz zamontowano nowe dzwony.
W 2015 roku w ramach działaności parafii w budynku kościoła zainaugurowano Dom Historii, co stanowi ważny krok w kierunku upamiętnienia lokalnej tradycji. Remont budynku kościoła kontynuowany jest od 2018 roku.
Nabożeństwa organizowane w kościele są dostępne dla wszystkich zainteresowanych i odbywają się w każdy weekend o godzinie 10:00 przy ulicy Pijarskiej 21.
W 2023 roku parafia zainaugurowała prowadzenie comiesięcznych nabożeństw w Rzeszowie. Pierwsze z tych związanych z nową inicjatywą miało miejsce 3 grudnia i zostało odprawione przez ks. Dariusza Chwastka w rzymskokatolickiej kaplicy Ojców Dominikanów, mieszczącej się przy ul. Dominikańskiej 15. W trakcie inauguracji zgromadziło się 6 wiernych, a celem działań w Rzeszowie jest utworzenie nowej parafii w tym mieście.
Przypisy
- a b Chrystus znosi bariery – pierwsze nabożeństwo ewangelickie w Rzeszowie. Rozmowa z ks. Dariuszem S. Chwastkiem [online], ewangelicy.pl [dostęp 02.01.2024 r.]
- Odbyło się nabożeństwo w Rzeszowie [online], luteranie.pl [dostęp 02.01.2024 r.]
- Pierwsze nabożeństwo ewangelickie w Rzeszowie [online], luteranie.pl [dostęp 02.01.2024 r.]
- Marian Dziwisz - O miłości Arian do Ziemi Sądeckiej w Złotej wolności Zofii Kossak | Towarzystwo Kultury Świeckiej [online], www.kulturaswiecka.pl [dostęp 07.03.2019 r.]
- Dni Dziedzictwa [online], dnidziedzictwa.pl [dostęp 07.03.2019 r.] (ang.).
- Iga Michalec. Ewangelicy uroczyście obchodzili Wielki Piątek także w Nowym Sączu. „Sądeczanin”, 15.04.2017 r.
- F. Kirka i S. Płaza, Dzieje miasta Nowego Sącza, Kraków 1993, s. 126.
- W. Gastpary, Historia protestantyzmu w Polsce od połowy XVIII wieku do I Wojny Światowej, Warszawa 1977, s. 169.
- M. Wajsblum, Ex Regestro Arianisimi – Szkice z dziejów upadku protestantyzmu w Małopolsce, Kraków 1948, s. 49.
- Henryk Merczyng, Zbory i senatorowie protestanccy w dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1905.
- H. Merczyng, Zbory i Senatorowie protestanccy w Dawnej Polsce, Przycznyki do dziejów terytorialnych i chronologicznego rozwoju i upadku reformacji w Rzeczypospolitej.
- Akta synodów różnowierczych w Polsce, tom III, s. 244.
- Akta synodów różnowierczych w Polsce, tom II, s. 351.
- Akta synodów różnowierczych w Polsce, tom II, s. 115 oraz 351 – 352.
- J. Szczęsny, Sądecczyzna za Jagiellonów z miasty spiskiemi i księstwem oświęcimskie, Kraków 1865, s. 378.
- J. Łukaszewicz, Dzieje Kościołów wyznania helweckiego w Małej Polsce, Poznań 1853, s. 297.
- Dawna Polski pod względem kościelnym ewangelickim, Warszawa 1904.
- E. Ladenberger, Kościół Ewangelicki Augsburskiego i Helweckiego wyznania w Małopolsce, Warszawa 1925, s. 191.
- E. Ladenberger, Kościół Ewangelicki Augsburskiego i Helweckiego wyznania w Małopolsce, Warszawa 1925, s. 190.
Pozostałe obiekty w kategorii "Zbory":
Zbór Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Nowym Sączu | Parafia św. Włodzimierza i Olgi w Nowym Sączu | Parafia św. Wawrzyńca Męczennika w Nowym Sączu-Biegonicach | Parafia św. Heleny w Nowym Sączu | Parafia Ducha Świętego w Nowym Sączu | Parafia Matki Bożej Niepokalanej w Nowym Sączu | Parafia Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej w Nowym Sączu-Zabełczu | Parafia Straży Granicznej Miłosierdzia Bożego w Nowym Sączu | Parafia Matki Bożej Bolesnej w Nowym SączuOceń: Parafia Ewangelicko-Augsburska Nowy Sącz-Stadło