Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu Sp. z o.o. to firma, która od 1948 roku świadczy usługi transportu pasażerskiego na terenie miasta Nowego Sącza.
W ramach swojej działalności, przedsiębiorstwo obsługuje usługi transportu zbiorowego w dwóch powiatach: nowosądeckim oraz limanowskim. Obejmuje to dziewięć gmin: Nowy Sącz, Stary Sącz, Nawojowa, Kamionka Wielka, Podegrodzie, Łącko, Łukowica, Grybów oraz Chełmiec.
MPK zarządza łącznie 42 liniami dziennymi, które dzielą się na 17 linii miejskich oraz 25 linii podmiejskich. Linie te są oznaczone numerami w przedziale od 1 do 52. Dodatkowo, w ofercie przedsiębiorstwa znajduje się linia nocna nr 101, funkcjonująca od godziny 21:35 do 24:06.
W odpowiedzi na trwającą modernizację linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz, która ma na celu połączenie i skrócenie czasu dojazdu do Krakowa, MPK wprowadziło dwie linie zastępcze, oznaczone numerami 51 i 52. Te linie łączą osiedle Wólki z centrum miasta, stając się istotnym uzupełnieniem oferty transportowej dla mieszkańców regionu.
Historia
Historia komunikacji miejskiej w Nowym Sączu sięga 1947 roku, kiedy to Miejska Rada Narodowa podjęła decyzję o powołaniu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Już w kolejnym roku, na trasie Rynek – Dworzec PKP, zadebiutował pierwszy autobus. Linia oznaczona została numerem 0 i rozpoczęła swoje kursowanie 7 czerwca 1948 roku. Warto dodać, że pierwszy pojazd, który obsługiwał tę trasę, pochodził z demobilu i przeszedł przeróbki, aby mógł przewozić pasażerów. Jego malowanie charakteryzowało się niebiesko-białymi barwami z granatowymi akcentami. Warto wspomnieć, że wcześniej, na początku XX wieku, planowano wprowadzenie komunikacji szynowej w Nowym Sączu, i tak w 1907 roku projektowano tramwajową linię o szerokości toru 900 mm, łączącą Dworzec PKP z Placem 3 Maja. Chociaż ideę tą nigdy nie zrealizowano, stanowi ona krok w kierunku rozwoju miejskiego transportu publicznego.
W latach 50. i 60. XX wieku nastąpił dalszy rozwój komunikacji, wprowadzono kwestię dodatkowych połączeń, takich jak relacje Dworzec PKP – Graniczna oraz Dworzec PKP – os. Helena. W latach 1951–1957 zajezdnia Miejskiej Komunikacji Samochodowej mieściła się przy ulicy Sienkiewicza, a w 1954 roku przeniesiono ją na Naściszowską. W 1952 roku MZK stał się częścią Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Nowym Sączu, a 17 lat później, w 1969 roku, przekształcił się w samodzielne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W tym czasie w taborze MPK, obok Sanów, pojawiły się także pojazdy Jelcze 272 MEX oraz Ikarusy 620.
Na początku lat 70. XX wieku zlikwidowano linię 0, ale w tym okresie dynamika rozwoju MPK była wyraźnie widoczna, zarówno w kwestiach dotyczących taboru, jak i sieci połączeń. W latach 1975-1976 powstało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które połączyło nowosądeckie MPK z ośrodkami w Gorlicach i Limanowej. W 1976 roku WPK obsługiwało już 24 połączenia, docierając do m.in. Nawojowej, Chełmca oraz Piwnicznej. Zmiany w taborze następowały z dynamiką, zwłaszcza na przełomie lat 70. i 80., kiedy to pojawiły się nowe pojazdy takie jak Autosan H9-35 i Jelcze PR110.
Rok 1989 przyniósł istotną zmianę w finansowaniu transportu, co negatywnie wpłynęło na działalność WPK, prowadząc między innymi do odłączenia oddziału w Gorlicach i przekształcania zakładów. W 1995 roku przedsiębiorstwo przekształciło się w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o., a w kolejnych latach zlikwidowano kilka mniej rentownych linii. W roku 1998 obchodziło 50-lecie komunikacji miejskiej w Nowym Sączu, co było świętowane przez zakup nowych autobusów.
W nowym tysiącleciu, z powodu malejącej liczby pasażerów, zdecydowano się na wprowadzenie mniejszych pojazdów. W 1999 roku wprowadzono nową flotę, kupując 3 autobusy Jelcz L090M. Lata od 2007 do 2010 roku były czasem trudności dla MPK, związanych z odłączeniami gmin od transportu publicznego. Mimo to w kolejnych latach tabor wzbogacił się o nowe autobusy, a w 2011 roku wprowadzono elektroniczne systemy biletowe oraz rozpoczęto modernizację infrastruktury.
Rok 2021 przyniósł nowe zakupy autobusów oraz zmiany tras komunikacyjnych. W 2023 roku MPK obchodziło 75-lecie komunikacji miejskiej, a w 2024 roku planuje dalsze polepszenie oferty poprzez zakup nowych pojazdów i wydłużanie tras linii. Nowe zmiany mają na celu utrzymanie i rozwój miejskiego transportu w Nowym Sączu na najwyższym poziomie.
Siatka połączeń
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu to kluczowy element systemu transportu publicznego w regionie. Oferuje ono usługi transportowe na 42 regularnych liniach dziennych, w tym 16 miejskich oraz 26 podmiejskich, które są nadzorowane przez Wydział Transportu i Komunikacji Urzędu Miasta Nowego Sącza. Spółka obsługuje nie tylko miasto, ale również osiem gmin, z którymi zostały zawarte odpowiednie porozumienia międzygminne.
Wieczorami, w godzinach od 21:35 do 00:06, funkcjonuje linia nocna oznaczona numerem 101, która zapewnia transport po Nowym Sączu. Dodatkowo, w dniu 1 listopada (Wszystkich Świętych), przewoźnik uruchamia specjalną linię oznaczoną jako 0, która kursuje na trasie:
Stramki — Sucharskiego – Batalionów Chłopskich.
Poniżej znajduje się szczegółowy wykaz linii obsługiwanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu, stan na 9.12.2024. Warto zaznaczyć, że zestawienie to nie obejmuje kursów wariantowych.
Linia | Początek | Koniec | Strefa |
---|---|---|---|
1 | Dworzec MPK – Bulwar Narwiku | Źeleźnikowa Mała / Wielka | podmiejska |
2 | Dworzec MPK – Bulwar Narwiku | Bącza Kunina | podmiejska |
3 | Mała Poręba Majdan | Konarskiego | miejska |
4 | Ruchu Ludowego | Konarskiego | miejska |
5 | Dąbrowa Szpital | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
6 | Wyspiańskiego MPK | Sucharskiego – Westerplatte | miejska |
7 | Sucharskiego | Sucharskiego | miejska |
9 | Bohaterów Orła Białego | Konarskiego | miejska |
10 | Gaboń Praczka | Popowice | podmiejska |
11 | Przysietnica – os. Garwoli | Konarskiego | podmiejska |
12 | Długosza – Planty | Konarskiego | miejska |
13 | Długosza – Planty | Konarskiego | miejska |
14 | Jamnica – Góry Jamnickie | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
15 | Cieniawa Podpołudnie | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
17 | Librantowa | Smolika – Sąd | podmiejska |
18 | Dworzec MPK – Bulwar Narwiku | Źeleźnikowa Wielka | podmiejska |
19 | Dworzec Autobusowy MPK p. Brzezna Litacz Wola | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
20 | Niskowa | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
21 | Chomranice | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
23 | Sucharskiego – Westerplatte | Sucharskiego – Westerplatte | miejska |
24 | Stary Sącz – os. Słoneczne / Stawy | Konarskiego | podmiejska |
25 | Mszalnica Wolniki | Aleja Batorego – Dworzec PKP | podmiejska |
26 | Kamionka Wielka | Dworzec MPK – Bulwar Narwiku | podmiejska |
27 | Piątkowa Łęg | Aleja Batorego – Dworzec PKP | podmiejska |
28 | Zdrojowa – Roszkowice | Dworzec Autobusowy MPK | miejska |
31 | Zdrojowa – Gaj | Dworzec Autobusowy MPK | miejska |
33 | Łącko – Zajezdnia Autobusowa | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
34 | Stronie – Niwka | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
35 | Kamionka Mała – Popardowa | Dworzec MPK – Bulwar Narwiku | miejska |
36 | Konarskiego | Magazynowa | miejska |
37 | Bogusza | Dworzec MPK – Bulwar Narwiku | podmiejska |
39 | Rogi – Owieczka | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
40 | Frycowa | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
41 | Dunajcowa – os. Helena | Magazynowa | miejska |
42 | Chełmiec – Gaj | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
43 | Moszczenica Wyżna | Konarskiego | podmiejska |
44 | Dunajcowa – os. Helena | Magazynowa | miejska |
45 | Ubiad | Dworzec Autobusowy MPK | podmiejska |
47 | Łazy Brzyńskie | Konarskiego | podmiejska |
49 | Podegrodzie p. Stary Sącz | Konarskiego | podmiejska |
51 | Ogrodowa – Park Strzelecki | Ogrodowa – Park Strzelecki | zastępcza miejska |
52 | Dworzec Autobusowy MPK | Ogrodowa – Park Strzelecki | zastępcza miejska |
101 | Prażmowskiego – C.H. Gołąbkowice | Stramki | nocna |
Tabor
W historii Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu miały miejsce liczne zmiany dotyczące taboru autobusowego. Produkty różnych marek, jak i zakup używanych pojazdów wpłynęły na strukturalne zróżnicowanie floty. W dniach 23.09.2009 roku wszystkie autobusy Jelcz L090M zostały wycofane z eksploatacji, co zostało zapoczątkowane dalszymi zakupami. Na przykład, 11.01.2010 roku nabyto nowy autobus Autosan A8V Wetlina City. Kolejnym krokiem, który miał miejsce 14.08.2010 roku, było nabycie dwóch używanych autobusów marki MAN A21.
Przemiany w taborze kontynuowano, a 25.10.2010 roku podpisano umowę na dostawę 10 nowych autobusów marki Autosan Sancity 9LE. Pierwsza partia z sześcioma sztukami przybyła w 2011 roku, a cztery pozostałe dotarły w drugim kwartale tego samego roku. Oprócz tego, w marcu i kwietniu 2011 roku wycofano pięć autobusów Jelcz PR110M oraz Jelcz PR110U, z wyjątkiem #278, który zyskał status zabytku.
Rok 2011 był kluczowy dla przedsiębiorstwa, ponieważ w jego trakcie przybywały nowe autobusy, a także były wycofywane z eksploatacji starsze modele. W następnych latach MPK Nowy Sącz kontynuowało modernizację swojego taboru, co doprowadziło do zakupów kolejnych używanych autobusów MAN A21, a także innych modeli, jak Solbusy i Solarisy.
Aktualna flota autobusowa
Obecnie MPK Nowy Sącz dysponuje różnorodnym taborem, w tym 24 autobusami MAN NL293 Lion’s City, które stanowią trzon floty. Struktura taboru obejmuje także 3 pojazdy, które nie są już czynne: Jelcz 120M z 1992 roku (#372) oraz dwa Jelcze 120MM/2 z 1998 roku (#385, #387).
Rodzaj autobusu | Numer taboru | Data produkcji | Data zakupu | Udogodnienia | Ilość |
---|---|---|---|---|---|
Autosan M09LE | 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 | 2011 | 2011 | – | 10 |
Karsan JEST+ * | 11 12 | 2016 | 2023 | – | 2 |
MAN NL 223 * | 121 122 128 132 133 134 135 136 139 191 | 1998–2002 | 2012–2016 | – | 10 |
MAN NL 253-10,5 Lion’s City M | 221 222 223 224 225 226 | 2019 | 2019 | – | 6 |
MAN NL 263 * | 123 | 2001 | 2013 | – | 1 |
137 138 | 2002 | 2015 | – | 2 | |
MAN NL 293 Lion’s City | 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 | 2018 | 2019 | – | 24 |
MAN EL293 Lion`s City LE * | 175 176 177 178 | 2018 | 2024 | – | 4 |
MAN NL 313 * | 141 | 2003 | 2017 | – | 1 |
MAN NL313 Lion’s City CNG * | 409 410 411 | 2012 | 2022 | – | 3 |
412 413 414 415 | 2011 | 2023 | – | 4 | |
Solaris Urbino 10 * | 305 | 2006 | 2017 | – | 1 |
Solaris Urbino 12 * | 312 | 2004 | 2018 | – | 1 |
Solaris Urbino 12 IV CNG | 401 402 403 404 405 406 | 2020 | 2020 | – | 6 |
Solaris Urbino 12 III LE CNG * | 407 408 | 2010 | 2021 | – | 2 |
Solbus SM12 | 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 | 2013 | 2013 | – | 10 |
261* | 2014 | 2024 | – | 1 | |
Łączna liczba pojazdów | 88 | ||||
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie | 100% | ||||
Procent autobusów z klimatyzacją w flocie | 57% | ||||
Procent autobusów z napędem gazowym (CNG) | 17% |
Wszystkie autobusy z posiadania MPK Nowy Sącz mają różne udogodnienia, takie jak niskopodłogowość, klimatyzacja czy monitoring. Część z nich została zakupiona jako używana, co jest częstą praktyką w modernizacji miejskiego transportu.
Historyczna flota autobusowa
W kontekście historycznej floty MPK Nowy Sącz istotne jest uwzględnienie różnych modeli, które były eksploatowane na przestrzeni lat. W zestawieniu przedstawiono zarówno pojazdy, które przestały być w użyciu, jak i te, które miały znaczący wpływ na działanie komunikacji miejskiej.
Rodzaj autobusu | Data rozpoczęcia eksploatacji | Data zakończenia eksploatacji | Numer taborowy | Ilość wycofanych pojazdów |
---|---|---|---|---|
Autosan A8V | 2010 | 2021 | 28 | 1 |
Autosan H6-20.02 | 1996 – 1997 | 2007 – 2012 | 10 21 22 23 24 25 26 27 | 8 |
Autosan H10-11.01 | 1989 | ? | 353 | 1 |
Jelcz L090M | 1999 | 2009 | 51 52 53 | 3 |
Jelcz L100I | 2000 – 2001 | 2017 – 2019 | 54 55 56 57 | 4 |
Jelcz M11 | 1986 | 1997 | 319 | 1 |
Jelcz PR110U | 1981 – 1983 | 1998 – 2011 | 219 235 264 270 272 274 278 | 7 |
Jelcz PR110M | 1984 – 1991 | 1996 – 2014 | 281 283 284 291 292 294 296 297 300 304 305 307 314 315 321 322 323 326 327 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 354 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 | 58 |
Jelcz 120M * | 1992 – 1997 | 2014 – | 373 375 376 377 378 379 380 | 7/8 |
Jelcz 120MM/2 * | 1998 | 2017 – | 381 382 383 384 386 388 389 | 7/9 |
MAN NL222 | 1998 | 2014 – 2019 | 111 112 113 114 115 116 | 6 |
MAN NL223 * | 2010 – 2016 | 2020 – | 117 118 119 125 127 192 | 6/16 |
MAN NL263 * | 2012 – 2016 | 2019 – | 120 124 126 130 140 | 5/8 |
MAN NL283 * | 2014 – 2017 | 2021 – | 301 302 | 2/3 |
MAN NL313 | 2014 | 2020 – 2021 | 129 131 | 2 |
Scania CR112 | 1993 | 1998 – 1999 | 101 102 103 104 105 106 | 6 |
Solaris Urbino 10 * | 2016 – 2017 | 2021 – | 303 304 | 2/3 |
Solaris Urbino 12 * | 2016 – 2018 | 2020 – | 310 311 | 2/3 |
Solbus B9,5 | 2003 – 2007 | 2018 – 2019 | 58 59 60 61 62 63 64 65 | 8 |
Solbus SN11M | 2008 | 2023 | 66 | 1 |
Warto podkreślić, że nie wszystkie autobusy wycofane z eksploatacji zostały całkowicie usunięte z zasobów gminy, niektóre z nich zostały zachowane jako zabytki lub do celów edukacyjnych.
Inne pojazdy będące w posiadaniu MPK Nowy Sącz
- Peugeot Boxer – pogotowie liniowe,
- Peugeot Partner – pogotowie liniowe,
- Jelcz 416 – pogotowie techniczne,
- Land Rover Defender – pogotowie techniczne,
- Ford Transit – pogotowie techniczne,
- Opel Vivaro – samochód przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych,
- Jelcz 043 – autobus zabytkowy wyprodukowany w 1964 roku, który przeszedł remont w latach 2019–2020.
Przypisy
- a b c d e f g Historia Komunikacji Miejskiej na terenie sądeczczyzny i okolic [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Prywatna Strona Miłośnika Komunikacji Miejskiej i Szynowej - Nowy Sącz [online], krakow.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Początki komunikacji miejskiej Nowego Sącza [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- AUTOSAN H9-35 "PSIUKACZ" [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- JELCZ PR110 [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- MAN NL222 [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- AUTOSAN H6 "MELON" [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- New SOLBUS SN11M "SOLCITY" [online], org.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Nowa linia – nr 40 od dnia 2.11.2023 r. [online], MPK Nowy Sącz [dostęp 30.10.2023 r.]
- Chełmiec: aż 5 linii MPK rusza już od jutra. To milowy krok do normalności, zobaczcie rozkład | MPK Nowy Sącz, rozkład jazdy MPK, Chełmiec | Sądeczanin.info [online], sadeczanin.info [dostęp 16.05.2024 r.]
- Nowy Sącz zwiedzisz zabytkowym "Ogórkiem". Jest nowa atrakcja [ZDJĘCIA,FILM] - Nowy Sącz, ESKA.pl [online], eska.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Otwarcie parkingu Park&Ride w Starym Sączu kończy wspólny z MPK Nowy Sącz projekt wart ponad 60 mln zł - Twój Sącz [online], twojsacz.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Dworzec Przesiadkowy przy Bulwarze Narwiku oficjalnie otwarty - Sądeckie.pl - Wiadomości Nowy Sącz [online], sądeckie.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- l, Na razie nie będziemy jeździć autobusami elektrycznymi. MPK odstąpiło od umowy z Ursus Bus [online], Twój Sącz, 25.06.2019 r. [dostęp 25.06.2019 r.]
- IgaI. Michalec IgaI., Sześć autobusów na gaz wyjedzie na ulice Nowego Sącza. Kiedy? [online], Sądeczanin.info, 05.03.2020 r. [dostęp 05.03.2020 r.]
- Nowy Sącz: słup dymu nad miastem. Płonęły trzy autobusy MPK [ZDJĘCIA] | dts24.pl – codzienne informacje z Nowego Sącza [online], www.dts24.pl, 23.08.2020 r. [dostęp 23.08.2020 r.]
- JanuszJ. Bobrek JanuszJ., Nowy Sącz wypadek. Na ul. Węgierskiej zderzył się samochód osobowy z autobusem MPK. Siedem osób poszkodowanych [online], Gazeta Krakowska, 23.06.2022 r. [dostęp 01.01.2023 r.]
- MAN z umową w Nowym Sączu [online], infobus.pl [dostęp 12.06.2018 r.]
- 6 nowych autobusów w Nowym Sączu. [dostęp 29.03.2011 r.] [zarchiwizowane z tego adresu (21.03.2011 r.)]
- Jelcz w szeregach GSMK. [dostęp 01.07.2011 r.]
- Zawarcie umowy na dostarczenie 10 autobusów marki Autosan. [dostęp 29.03.2011 r.]
- Karta Nowosądeczanina [online], mojakn.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- mpk.nowysacz.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Nowym Sączu | Fakro | NewagOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu